Svoboda DK (TS) 15
Motor:
- celou pístní skupinu Vám udělají v brusírně Lopaur v Hradci Králové. Jsou levní,
rychlí a mají original výkresy pístu. Postup výroby (Lopaur) … přehonují stávající
vložku (vrtání 115mm) na 118mm. Vezmou surový odlitek pístu na motory Liaz (průměr 120mm)
a stočí ho na 118mm, vše spasují a dodají pístní kroužky. Jsou schopní udělat i nové
vodítka ventilů a na Centrlesu přebrousit ventily. Pístní kroužky mají z Buzuluku,
jdou objednat i přímo tam.
- výfukové ventily a vodítka se hodí s menšími úpravami z nakladače T-174
- předvstřik 90 mm před úvratí po obvodu setrvačníku
- originální vstřikovací tryska DC 4S610, lze nahradit DC 12S610 nebo Bosch DN6S1
(ekvivalent k té originální DC4S610, ale ono to je vlastně jedno, hlavně když to
bude mít podobný úhel a bude stejné velikosti)
- válečkové ložiska na klikové hřídeli mají označení N 314
- těsnění pod hlavu - měděný kroužek 145 x 154 x 1,5 mm
- těsnění mezi vložku a blok motoru - měděný kroužek 135 x 154 x 2 mm
- klínové řemeny (motor - převodovka) tři kusy 20/14x1650
Jak má vlastně Svoboda 15 vypadat?
To není zase tak složité, všechno spočívá v tom, zda jsou nohavice zadní nápravy
k převodovce přišroubovány (obrázek) (TS 15, r.v. 1948 - 1949),
nebo jestli tvoří monolit s převodovkou (obrázek) (DK 15, r.v. 1945 - 1947)
Pokud se jedná o typ DK 15, vepředu jsou
disky 3,25-18 s pneumatikami 4,75-18, sedačka viz (obrázek),
a to buď s opěrkou, nebo bez. Tyto sedačky se používaly na různé další zemědělské
stroje, především sekačky, hrabačky a obracečky za koně. Volant byl svařený z
tenkých trubek s vysoustruženým
hliníkovým středem (obrázek). Občas jde vidět na
prvních Svobodách 15 čtyřramenné volanty shodné s osobními vozy Praga (30. léta),
nejsem si však jist, zda se jedná o originál. Barva byla pravděpodobně stejná
jako u typu TS 15, tudíž světle zelená.
Typ TS 15 má vepředu disky shodné například
se Škodou Popular, tudíž 16". Sedačka řidiče byla u prvních traktorů shodná s
typem DK 15, u pozdějších byla sedačka "lavorová" shodná např. se Zetorem 25.
Volant byl taktéž shodný se Zetory 15, 25 (pozor, je to tříramenný s průměrem cca
41 cm, nikoliv čtyřremenný s průměrem 44 cm (tyto jsou z Pragy V3S) - vypadají
podobně. Svoboda TS 15 v originálním stavu (obrázek),
(obrázek) a detail nápisu "Svoboda motor"(obrázek),
rozměry nápisu bohužel neznám, nápis je bílý s tmavě modrým "stínováním".
Barva traktoru světle zelená (odstín mi bohužel není znám), doplňky červené.
Poznámka pro renovátory:
- v době vzniku těchto traktorů neexistovaly šípové pneumatiky jaké známe dnes,
takže dozadu máme možnost buď sehnat originální, nebo nahradit silničními,
nebo použít pneumatiky na Pragu V3S
- na Svobody 15 se nemontovaly palivové filtry, takže palivo šlo z nádrže přímo
do čerpadla a z čerpadla přímo do vstřikovače, a to v obou případech měděnými trubkami,
nikoli hadicemi, které se dnes často používají mezi nádrží a čepadlem.
Odkazy, které se můžou hodit:
Tabulka s utahovacími hodnotami různých šroubů
Výroba palivových kohoutů
Kalina - výroba těsnění
Žhavicí svíčky, spirálky do žhaviček, drát do kontrolek