logo    Traktory Svoboda   logo



Copyright © 2008 - 2013
Tomáš Dvořák


Svoboda DK 5

svoboda dk 5

Traktor Svoboda DK 5 spojil mnoho požadavků tehdejších hospodářů. Byl levný, tažný i současně pohonný stroj. Pro jeho mnohostranné použití, levný provoz nalezl v každém oboru využití. Jeho jednoduchá, vtipně řešená konstrukce dovolovala, aby mohl být traktor obsluhován i naprostým neodborníkem. Svoboda Diesel – Kar měl dvě hlavní části. Naftový motor originál Svoboda (kolem této skutečnosti panují živé debaty, neboť některé zdroje uvádí, že motor byl licenční Deutz) byl horizontálně vysokotlaký čtyřtaktní jednoválec. Měl dva setrvačníky, odpařovací chlazení a regulátor otáček. Chod byl na svou dobu přesný a vyvážený. Svojí konstrukcí a použitým materiálem zaručoval neobyčejnou trvanlivost. Dokonalým spalováním bylo docíleno malé spotřeby paliva a ložiska na klikové hřídeli byla již v té době válečková. Ojniční a pístní ložiska byla ulita ze speciálního lehkého kovu. Válcová vložka byla lehce vyměnitelná a vyrobena z tvrdého materiálu. Mazání celého motoru bylo samočinné, olejovou pumpou umístěnou v klikové skříni. Konstrukci stroje zjednodušoval co nejmenší počet součástek. Podvozek měl dvě zadní hnací kola, opatřená normalizovanými disky a pneumatikami, které byly opatřeny hlubokými rýhami. Přední kolo bylo řiditelné, spočívalo na vidlici a řízení probíhalo pomocí volantu. Motor byl posazen obráceně, než jak jsme zvyklí z pozdějších Svobod, tzn. válcem směrem dozadu, na skříni, která byla vyrobena z jednoho kusu. Ve skříni byly uloženy hřídele hnacích kol a ozubené převody. Spojka byla umístěna pod levou nohou, brzda pod pravou. Odpérované sedadlo bylo umístěno v zadní části konstrukce. Tam byl rovněž upevněn i úhlový držák, opatřený větším množstvím otvorů, na který se zavěšovaly další vozy a nářadí. Traktorový tahač měl dvě rychlosti vpřed a jednu vzad. Malá spotřeba naftového motoru a velká tažná síla určovaly v dopravních podmínkách nízkou cenu. Na 1 q na 1 km dopravy stál přibližně půl haléře. V době svého vzniku (1934) nebylo zapotřebí pro řízení tohoto vozidla řidičského průkazu.

Autor: Ing. Petr Novák, CSc., MZe ČR

Technické údaje

Fotogalerie