logo    Traktory Svoboda   logo



Copyright © 2008 - 2013
Tomáš Dvořák


Svoboda DK 12

svoboda dk 12

Model DK 12 vznikl modernizací stávajícího typu DK 10 v roce 1939. Motor zůstal stejné konstrukce, jako u modelu DK 10, ale jeho výkon byl zvýšen na 12 k. Také měl rámovou konstrukci, motor „seděl“ na rámu, který byl připevněn k převodové skříni. Vyráběly se dvě verze - standartní (bez elektroinstalace a blatníků) a silniční s blatníky a elektroinstalací. Byla to historicky nejoblíbenější Svoboda. Jeho výroba bohužel skončila, v roce 1949. Jeho velká obliba tkvěla v jeho jednoduchosti, spolehlivosti, ale také ve velmi nízkých provozních nákladech.

Motor byl ležatý vznětový čtyřtaktní, jednoválec. Chlazení motoru vodou odpařovací. Vačková hřídel byla poháněna od zalomené hřídele, jejíž vačky nadzvedávaly pomocí tyček a vahadel ventily sací a výfukový. Vstřikování probíhalo do vířivé komůrky. Jako palivo bylo možno použít výhradně nafty. Natáčení motoru se dělo klikou, za pomocí dekomprese a doutnáku. U traktorů vybavených elektroinstalací - žhavící svíčkou. Přenos hnací síly od motoru do převodové skříně obstarávaly čtyři klínové řemeny.

Převodová skříň tvořila jeden celek se zadní nápravou. Hnací síla byla z motoru do převodové skříně přenášená pomocí čtyř klínových řemenů, napínaných posunováním motoru po rámu směrem dopředu. Spojka jednolamelová, umístěna na levé straně převodové skříně. Traktor měl tři rychlosti vpřed (3,8 - 12 km/h) a jednou rychlost vzad (2,9 km/h). Olejová náplň v převodové skříni byla 14 kg oleje.

Traktor byl vybaven pásovou nožní brzdou, jenž brzdila hřídel, a brzdou ruční, která brzdila bubny zadních kol. Nožní brzdou bylo také možno přibržďovat každé kolo zvlášť - určitá náhrada uzávěrky.

Přední náprava byla totožná s typem DK 10, během výroby bylo změněno uložení nápravy v rámu, původně litinová vana přišroubovaná na rám (totožné s typem DK 10), později bylo uložení přepracováno, litinový díl byl nahrazen svařencem, který byl součástí rámu (viz záložka Renovace). Toto řešení nápravy je levnější na výrobu než náprava s rejdovými čepy, ale jelikož na obsluhu (nejen na pohodlí, ale i bezpečnost) není nejvhodnější, byly nápravy v průběhu provozu často nahrazovány jinými, či upravovány.

Elektroinstalace Bosch byla příplatkovou výbavou. Skládala se z dynama, osvětlení a žhavící svíčky. Dynamo bylo poháněno plochým řemenem s přezkou od hnané řemenice na převodovce ve které je spojka, jsou na ní drážky pro široké řemeny a jedna drážka úzká. Ta hnala řemen pro pohon dynama, které bylo umístněno na konzoli řemenic pod plechovým krytem. Většina traktorů měla el. instalaci zapojenou na přímo bez vypínače. Traktor byl v tomto případě vybaven dvěmi předními světly, koncovými světly a odrazovým sklem. Většina traktorů měla el. instalaci zapojenou na přímo, bez vypínače a bez žhavící svíčky.

Dále se jako příplatkové, nabízely tyto komponenty: elektroinstalace, zadní blatníky, uzávěrka diferenciálu, lištová sekačka a kovová kola.

Technické údaje

Fotogalerie

Příručka k traktoru

Renovace traktorů