logo    Traktory Svoboda   logo



Copyright © 2008 - 2013
Tomáš Dvořák


Svoboda DK 10

svoboda dk 10

Svoboda DK 10 byl prvním čtyřkolovým typem, měl již kočárovou přední nápravu, a samozřejmě byl rámové konstrukce. Motor je stejné konstrukce jako u typu DK 7. Byl vyráběn ve třech sériích, tyto jdou od sebe dobře rozeznat podle výparníku. Původní verze měla hranatý výparník, druhá měla kulatý výparník s našroubovanými poklopy na obou stranách, a třetí verze měla již monolitický výparník jako je u DK 12. Všechny DK 10 ale měly kulatou hlavu válců s odkrytými zdvihátky ventilů (Svoboda DK 12 má hlavu hranatou, a zdvihátka jsou krytá). Vyráběly se ve třech verzích: hospodářská (nejzákladnější model s kovovými koly a bez elektroinstalace), průmyslový (s pneumatikami, ale bez elektroinstalace) a silniční, který byl opatřen pneumatikami, elektroinstalací a blatníky. Byla možná agregace s lištovou sekačkou. Jeho výroba skončila v roce 1939, kdy byl modernizován na typ DK 12.

Motor byl ležatý vznětový čtyřtaktní jednoválec. Chlazení motoru vodní - odpařovací. Vačky byly poháněny od zalomené hřídele, vstřikování probíhalo do vířivé komůrky. Jako palivo bylo možno použít nafty, petroleje nebo hnědouhelného oleje. Motor měl výkon 10k při 1000 otáčkách z minutu. Natáčení motoru se dělo klikou, za pomocí dekomprese a doutnáku. Přenos hnací síly od motoru do převodové skříně obstarávaly 3 klínové řemeny.

Převodová skříň tvořila jeden celek se zadní nápravou. Hnací síla byla z motoru do převodové skříně přenášená pomocí čtyř klínových řemenů 17-1950. Klínové řemeny se napínaly posunováním motoru na rámu směrem dopředu. Spojka jednolamelová, umístěna na levé straně převodové skříně. Traktor měl dvě rychlosti vpřed (3,4 - 11 km/h) a jednou rychlostí vzad (2,5 km/h). Během výroby se převodová skříň měnila, zezačátku byla totožná s převodovkou typu DK 7, bez bubnových brzd (pravděpodobně pouze u první verze s hranatým výparníkem), později byla skříň zesílena, totožná s typem DK 12.

Podvozek byl čtyřkolový, nově byl vepředu osazen kyvnou nápravou kočárového typu (celá náprava se otáčí kolem jedné osy), která se řídila pomocí volantu. Na podvozku byl posazen motor, upevněný čtyřmi šrouby. Dále k rámu byla přimontovaná převodová skříň.

Traktor byl vybaven nožní brzdou, brzdící převody. Na přání mohl být traktor vybaven ruční brzdou, která brzdila zadní kola.

Traktor mohl být také vybaven řemenicí, která byla připevněna na setrvačníku, uzávěrou diferenciálu a v příplatkové výbavě se nacházel i pohon lištové sekačky, jenž se šrouboval ze spodu k rychlostní skříni.

Elektroinstalace byla taktéž příplatkovou výbavou. Skládala se z dynama a osvětlení. Dynamo se nacházelo na konzoli řemenic pod plechovým krytem, a bylo poháněno koženým řemínkem od řemenice, která je na převodové skříni. Traktor byl v tomto případě vybaven dvěmi předními světly, koncovými světly a odrazovým sklem.

Technické údaje

Fotogalerie

Příručka k traktoru

Renovace traktorů